Charakteristika vzdělávacího programu
„Rok s žabákem Kvákem“
Náš ŠVP se jmenuje„Rok s žabákem Kvákem“.
Je to integrovaný blok který vychází z dlouhodobého zaměření školy a je rozdělen na 12 tématických bloků. Celým programem děti provází postava žabáka Kváka, která je pomocí pohádkových příběhů nenásilnou formou vede k osvojování si nových poznatků z oblasti společnosti lidí, živé a neživé přírody a k vytváření správných životních postojů. Celý blok je časově propojen s ročním obdobím (jaro, léto, podzim a zima). Každá část tématického bloku je zakončena rozloučením formou dramatizace pohádkového příběhu žabáka Kváka .
1. vzdělávací záměr vzdělávacího programu :
Rozvoj osobnosti dítěte, její individuality, jejího vzdělávacího potenciálu s celkovým citovým postojem k ostatním lidem, světu kolem nás, k člověku, jeho práci, k rodině, k přírodě, k vlastnímu zdraví, k planetě Zemi, k historii a k lidovým tradicím a zvykům.
2. na co klade vzdělávací program důraz :
- na tvořivost pedagoga při uplatňování vzájemného propojení vzdělávacích oblastí
- na uplatňování hlavní vzdělávací metody, kterou je u dětí hra nebo jiná pro ně zajímavá činnost
- na aktivitu dítěte prožitkovým učením s posilováním dětské zvídavosti a objevování světa kolem nás
- na emoční prožitky dětí získanými výsledky v řízených činnostech
- na respektování specifiky předškolního vzdělávání se schopností pedagoga hledat a objevovat nové vzdělávací cesty
- na spojení vzdělávacích témat se životem a s učením nápodoby v praktickém životě – sociálním učení
- na spoluúčast s rodinou v netradičních formách zajišťujících pohodovou atmosféru navozující klima důvěry mezi rodiči, školou a dětmi
- na analýzu evaluace směrem k dítěti zaměřené na rozvoj každého dítěte jako jedinečné osobnosti
1. co vzdělávací program předpokládá :
- respektování specifiky předškolního vzdělávání, metod a forem práce
dle RVP PV
- pedagog respektuje individualitu každého dítěte
- uplatňuje integrovaný přístup
- uplatňuje aktivity spontánní a řízené, vzájemně provázané v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem dětí
- uplatňuje metody a formy práce jako je prožitkové a kooperační učení hrou
- podporuje dětskou zvídavost a využívá spontánních nápadů dětí a přitom jim ponechává dostatek prostoru pro spontánní hry a jejich vlastní plány
- předpokládá dodržování psychosociálních podmínek, správné životosprávy, spoluúčast rodičů a personální zajištění